Utbildning är det mest effektiva sättet att bekämpa fattigdom, förbättra hälsa och välbefinnande, skapa tillväxt och främja ett ansvarsfullt medborgarskap.

Sedan år 2000 har antalet barn i förskola har ökat med två tredjedelar, nästan 50 miljoner fler barn går i skolan och lika många pojkar som flickor går i grundskolan i två tredjedelar av världens länder. Samtidigt återstår stora utmaningar: nästan 60 miljoner barn går fortfarande inte i skolan och utbildningskvaliteten är fortsatt låg i många skolor. 780 miljoner vuxna är inte läs- och skrivkunniga, varav två tredjedelar är kvinnor. Hälften av barnen som inte går i skolan finns i Afrika söder om Sahara, och i olika konfliktzoner.

Under 2015 ersattes de tidigare millenniemålen med Agenda 2030 som innehåller 17 globala mål för hållbar utveckling. Mål nummer 4 är helt inriktat på utbildning: Säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla. Det finns dessutom sju delmål och tre mål för genomförande.

Unesco har fått i uppdrag att leda arbetet med utvecklingsmål 4 om utbildning genom bland annat stöd till politiker, kunskapsspridning och teknisk support i form av uppföljning och statistik.

Sedan 2002 har Unesco årligen publicerat rapporten Education for All Global Monitoring Report. Rapporten baseras på data som huvudsakligen är framtagen av Unesco Institute for Statistics (UIS). Unesco kommer att fortsätta att årligen rapportera om utvecklingen för utbildning inom ramen för Agenda 2030.

Mål 4 Säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja  livslångt lärande för alla

4.1 Senast 2030 säkerställa att alla flickor och pojkar fullbordar avgiftsfri och likvärdig grundskole- och gymnasieutbildning av god kvalitet som leder till relevanta och ändamålsenliga kunskaper.

4.2 Senast 2030 säkerställa att alla flickor och pojkar har tillgång till förskola av god kvalitet som ger omvårdnad och förbereder dem för att börja grundskolan.

4.3 Senast 2030 säkerställa alla kvinnor och män lika tillgång till yrkesutbildning och eftergymnasial utbildning, inklusive högskoleutbildning, av god kvalitet till en överkomlig kostnad.

4.4 Till 2030 väsentligen öka det antal ungdomar och vuxna som har relevanta färdigheter, däribland r tekniska färdigheter och yrkeskunnande, för sysselsättning, anständigt arbete och entreprenörskap.

4.5 Senast 2030 avskaffa skillnaderna mellan könen inom utbildningsområdet och säkerställa lika tillgång till utbildning och yrkesutbildning på alla nivåer för utsatta personer, inklusive personer med funktionsnedsättning, ursprungsfolk och barn som lever under utsatta förhållanden.

4.6 Senast 2030 säkerställa att alla ungdomar och en väsentlig andel av alla vuxna – både män och kvinnor – lär sig läsa, skriva och räkna.

4.7 Senast 2030 säkerställa att alla studerande får de kunskaper och färdigheter som behövs för att främja en hållbar utveckling, bland annat genom utbildning för hållbar utveckling och hållbara livsstilar, mänskliga rättigheter, jämställdhet, främjande av en kultur av fred, icke-våld och globalt medborgarskap samt värdesättande av kulturell mångfald och kulturens bidrag till hållbar utveckling.

 

4.a Bygga och förbättrautbildningsmiljöer som är anpassade för barn och personer med funktionsnedsättning, samt tar hänsyn till jämställdhetsaspekter och därmed erbjuder en trygg, fredlig, inkluderande och ändamålsenlig lärandemiljö för alla.

 4.b Till 2020 väsentligen öka antalet stipendier i världen som kan sökas av personer från utvecklingsländer, i synnerhet de minst utvecklade länderna, små önationer under utveckling och afrikanska länder, för studier inom högre utbildning, inklusive yrkesutbildning samt informations- och kommunikationstekniska, tekniska, ingenjörsvetenskapliga och naturvetenskapliga program, i utvecklade länder och andra utvecklingsländer.

4.c Till 2030 väsentligen öka tillgången på utbildade lärare, bland annat genom internationellt samarbete kring lärarutbildning i utvecklingsländerna, särskilt de minst utvecklade länderna och små önationer under utveckling.


Senast uppdaterad 22 december 2017